Kosman Duurzaam Houtherstel
Duurzaam. Omdat het voor alles en iedereen beter is
Een nieuwe kozijn was het advies... Ja, want het kozijn is verrot.
Is het hele kozijn verrot vroeg ik. Nou nee, maar wel de hele onderkant. Wacht even, we kijken hoe dat komt! Ik zag al snel dat de ventilatie openingen onder de glaslat verstopt waren en dat de kit zijn beste tijd had gehad. Maar het merendeel van het kozijn is nog goed. En het glas is ook nog niet zo oud. Als ik de onderdorpel vervang en afdek met een neuslat kan het kozijn nog jaren mee!
Nieuw belast vaak onnodig het milieu: er moeten bomen worden gekapt en gezaagd tot balken. Die balken worden vervoerd naar de timmerfabriek om er een kozijn van te maken. Er wordt nieuw glas in gezet, enz. Het "oude" kozijn wordt uit elkaar gehaald en moet gerecycled worden. Je bespaart het milieu een flinke hoeveelheid CO2 uitstoot door bestaande kozijnen, ramen en deuren te repareren.
Ook niet onbelangrijk is natuurlijk de kostenbesparing tegenover nieuwe kozijnen, ramen en deuren.
Ik verduurzaam omdat het voor alles en iedereen beter is. Ook voor jou en je portemonnee.
Bel me op 06 - 13680888 of mail mij, dan kijken we samen hoe we verspilling tegen kunnen gaan.
Nieuwe titel
Rot kozijn vaak onterecht naar sloop
Jaarlijks gooien we duizenden tonnen hout weg. Onterecht vindt ook Repair Care in Waalwijk.
Wie kent het niet: een kozijn dat onderin de hoek begint te rotten. Je smeert er wat houtopvuller in, rekt het nog een paar jaar, maar dan ben je toch echt de klos. Het kozijn moet eruit. “Tenminste, dat denken mensen vaak”, zegt Jos van den Berg van Repair Care International in Waalwijk. “Maar negen van de tien keer is dat echt niet nodig.”
Het Waalwijkse bedrijf ontwikkelt en produceert al 25 jaar reparatieproducten voor hout voor de professionele branche. Het bedrijf levert aan verf- en bouwgroothandels en is uitgegroeid tot marktleider in Nederland, Engeland en Duitsland en heeft inmiddels ook in landen als Nieuw-Zeeland, Japan en Spanje voet aan de grond. In het pand aan de Cartografenweg wordt dagelijks druk gewerkt door chemici.“We hebben al duizenden proeven gedaan om de juiste pasta te vinden”, vertelt Van den Berg. Want het kan altijd beter:
“We hebben een nieuwe generatie producten waar we nieuwe grondstoffen voor gebruiken, die bijvoorbeeld weer sneller werken.” De recepten van zijn reparatiepasta geeft hij niet prijs. “We hebben ze zelfs niet gepatenteerd, want dan moet je op schrift stellen wat je gebruikt, en dan is het na twintig jaar openbaar.”
Repair Care heeft in Oostenrijk een eigen teststation. “Daar worden onze producten jarenlang op 1075 meter hoogte aan de meest extreme omstandigheden blootgesteld. Daarnaast laten we onze producten testen door instituten als TNO en het Duitse IFT. Niet alleen om een keurmerk te krijgen, maar ook om kennis te vergaren. Daarmee kunnen we onze producten weer verbeteren.”
Mensen kiezen veel te snel voor een nieuw kozijn, vindt Van den Berg. “We hebben het eens proberen uit te rekenen, maar dat is erg lastig. Jaarlijks gooien we met z’n allen in ieder geval tienduizenden tonnen aan gezond hout weg. Bovenin het kozijn gebeurt er nooit iets met het hout. Daar gaat het nooit rotten. Dus waarom zouden we het complete kozijn dan weggooien? Dat kost een hoop geld en is ook nog eens heel milieuonvriendelijk.”
Consumenten kunnen de reparatiepasta’s van Repair Care niet kopen bij de bouwmarkt. Maar opmerkelijk genoeg kan dat wel via het internet, bij Bol.com. “Dat klopt. Een van de groothandels aan wie wij leveren, heeft besloten ons product via een webwinkel te verkopen. Dat is eigenlijk niet de bedoeling, maar wel interessant.” Repair Care International heeft nog geen plannen de consumentenmarkt te betreden. “Dat is een compleet andere markt, die je weer heel anders moet benaderen.”
Bovendien: “Als je een kozijn goed wilt opknappen, dan heb je een specialist nodig”, vindt Van den Berg. “Het is niet een kwestie van alleen een beetje pasta smeren. Je moet het rotte hout verwijderen, vaak heel stukken hout vervangen en de reparatieproducten op de juiste manier gebruiken.
Artikel uit Brabants Dagblad – door Sylvia van de Ven
Voor wie werk ik?